Şişman Sue modeli günlük 20 Euro almış

Şişman Sue modeli günlük 20 Euro almış. Rekor fiyata satılan İngiliz ressam Lucian Freud’a ait Şişman Sue adlı tablo için modellik yapan kadın yaklaşık 60 TL günlükle çalışmış. İş ve işçi bulma kurumunda denetçi olarak çalışan 120 kilo ağırlığındaki Londralı Sue Tilley, aynı zamanda tabloya adını da vermiş oldu. 

Ressam Lucian Freud, Avustralyalı psikanalist Sigmund Freud’un torunu. ‘Şişman Sue’ adıyla yaptığı yağlı boya tablo serisinden biri New York’taki müzayede evinde 55 milyon dolara (yaklaşık 165 milyon TL) satıldı.

Tablonun gerçek adı: “Sosyal Yardım Denetçisi Dinleniyor” . 1994 yılında yapıldı. Freud, Sue Tilley’in mesleğini tabloya isim olarak verdi. Ancak modellik yapan kadına Şişman Sue olarak hitap ettiği için tablonun bilinen adı ise ‘Şişman Sue’ olarak kaldı. 

Lucian Freud Sisman Sue

Şişman Sue 4 kez modellik yaptı

Tabloya değer katan ise kadının bedeninin en ince ayrıntısına kadar görülebiliyor olması. İngiliz portre sanatçısı Lucian Freud, ‘Şişman Sue’ olarak hitap ettiği modeli Sue Tilley’i toplam dört kez çizdi. Şişman Sue modelini kullanarak çizilen bir başka eser 2008’de Rus milyarderi Roman Abramoviç ’e 33.6 milyon dolara satılmıştı. O yıl yapılan bu satış, yaşayan bir ressamın en pahalı satılan eseri ifadesiyle rekorlar arasına kaydedilmişti. Bu arada ressam Freud’un 2011 yılında öldüğünü hatırlatalım. 

Freud’un Şişman Sue resimlerinde, kadın güzelliğinin klasik tanımından ne kadar saptığını görmek mümkün. Artık büyük beden modellere daha fazla rastlanıyor.

Fakat sanat tarihi bakımından Freud’un Şişman Sue resimleri aslında pek de muhalif sayılmaz. Nü resmi Antik Yunanlıların başlattığı söylenir. Fakat Klasik dönemden daha eskilere dayanan çıplak kadın ve tanrıça heykelleri vardır ki bunların çoğuna şişman kadınlar konu olmuştur.



sisman sue modeli _01

Tarihte şişman kadın

1908’de Avusturya’da bulunan 11 cm büyüklüğündeki Yontma Taş Devri’ne ait kadın heykelcikteki kadın, Yunan heykellerindekinden çok daha şişmandır. Kadının armut şeklindeki vücudunda iki koca göğüs, şişkin bir karın vardır.

Bazıları bu heykelciğin yapılma amacını kıtlık döneminde bolluğu simgelemesine bağlamış, bazıları onu ‘çirkin’ ve ‘korkunç’ bularak ‘ilkel cinsel zevkin göstergesi’ olarak görmüş. Britanya Müzesi uzmanları ise onu herhangi bir pornografik veya erotik özelliği olmayan, “çocuk doğurmuş, orta yaşlı, obez bir kadın”ın gerçekçi ve açık yürekli bir tarzda resmedilmesi” olarak görüyor ve Freud’un Şişman Sue tarzına benzetiliyor.

Sisman Sue tablosu

Bu heykelciğin zamanında güzelliğin simgesi olarak görülüp görülmediğini bilmiyoruz. Fakat sanat tarihine baktığımızda güzellik anlayışının mutlak bir şey olmadığını ve zaman içinde değiştiğini görürüz.

Örneğin Rönesans döneminde kuzey ülkelerindeki ressamlar çıplak kadınları zarif, küçük göğüslü ve zayıf olarak resmederken, Akdeniz’e doğru kadınlar daha yapılı bir hal almıştır.

Sisman sue tablo

Etli butlu kadınlar 

17. yüzyıl Batılı ressamlarından Rubens’in modelleri ‘etli butlu’dur ve bu kadınlar güzellik simgesi olarak görülmüştür. Rubens’in etkisini daha sonra başka ressamlarda da gözlemek mümkündür.

Freud’un Sue portrelerinde de Rubens’e kadar giden eğilimler görülebilir. Fakat onun şişman modeli baştan çıkarıcı bir görünüm sergilememektedir.

Freud Modernizm sonrasına denk düştüğü için geçmişin güzellik anlayışını hedef almıştır. Ayrıca onun Sue resimleri ‘çirkin’ olarak adlandırılan 20. yüzyıl çıplakları geleneğine uygundur.

sisman sue modeli

Oysa onun Şişman Sue portrelerinde ‘çirkin’ hiçbir şey yoktur. Tersini söyleyenler Sue’yu sempatik bir şekilde yansıtan Freud’un eserlerinin gerçek etkisinden ziyade kendi önyargılarını dile getiriyor demektir.

1990’larda bu resimler ilk yapıldığında klasik güzellik anlayışının dışında oldukları için şaşırtıcı bir etkileri olmuştu. Fakat daha geniş sanat tarihi penceresinden bakıldığına aslında o kadar da radikal olmadıkları görülecektir.

Belli ki Freud, güzelliğin farklı toplumlarda farklı biçimlerde algılanan yapay ve değişken bir konsept olduğunun farkındaydı.

Kaynak: Cumhuriyet

Yavuz Rençberler
Yavuz Rençberler
724kultursanat.com ‘un kurucusu. Gazeteci, televizyon programcısı, iletişim danışmanı. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo TV mezunu. Türkiye Gazeteciler Cemiyeti ödülü sahibi. Mesleğinin verdiği refleks ve pratiklikle kültür sanat alanında olanları değerlendirmeye paylaşmaya çalışıyor. İçinde insan olmayan kitaba, içinde kitap olmayan insana inanmıyor. İnsanın yazılmamış sayfalarının yazılanlardan daha çok olduğuna inanıyor. İletişim: yavuz@724kultursanat.com
YAZARA AİT TÜM YAZILAR
BİR YORUM YAZIN

ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.