Kapak fotoğrafları Nuri Bilge Ceylan’dan

11 Ekim 2016 Salı, 08:38

Hasan Ali Toptaş’ın yeni romanının kapak fotoğrafları Nuri Bilge Ceylan’dan. Aslında sadece son romanında değil, daha öncekilerin kapağında da ünlü yönetmenin çektiği fotoğraflar yeraldı. Toptaş’ın, Everest yayınlarına geçmesiyle birlikte eski kitaplarının yeniden basımlarının kapaklarında Nuri Bilge Ceylan’ın çektiği fotoğraflar kullanıldı. 

Hasan Ali Toptaş’ın son romanı Kuşlar Yasına Gider çıktı. Everest yayınlarından çıkan romanın kapağı dikkat çekiyor.

Hurdaya çıkmak üzere mavi bir kamyonet, birikmiş suların kenarında duruyor. Köylük bir yerde, biriken yağmur sularından ortaya çıkan bir gölet karşımızda. Kapalı, gri bir hava ve hafif yağmur yağıyor. Suyun kenarında kazlar ve fotoğrafın tam ortasında duran iki katlı açık mavi renkli köy evi. Evin yayında yapraklarını dökmüş iki kavaktan mevsim kışa yürüdüğünü anlıyoruz. Ya da yeşil çimenlere bakıp, kıştan bahara geçiyoruz düşüncesine de kapılıyoruz. Karamsar, melankolik. Ancak pek çok sorular sorduran fotoğraflar bunlar. 

Arabanın rengi ile iki katlı evin renklerindeki benzeşmeye bakarak “Evin rengini arabanın rengine göre boyamışlar” da diyebilirsiniz. Tam tersini de. Ama gerçek olan bir şey var ki orada yaşayanlar bu rengi çok seviyor. Umutlu, geniş hayaller uyandıran turkuvaz, mavi bir renk. Tüm kasvetine rağmen, çevredeki durgunluk sanki az sonra çağıl çağıl çağlayacakmış gibi. Kamyonet bir mezarlık taşı gibi de duruyor. Ancak kimsesiz olmadığı da kesin. Çünkü evin hemen yakınında. Terk edilmemiş. 

Yukarıda yazılan tüm cümleleri bu fotoğrafa bakanlar silebilir de. Kendi cümleleri ile bu fotoğrafları yorumlayabilir. Yayınevinin yaptığı da bu aslında. Ünlü bir yönetmenin kareleri ile kitabı konuşulur hale getirmek de bir çabanın hedefi. 

Kitapların kapaklarından okura ulaşan mesajlar şüphesiz ki çok önemli. Okuma kapaktan başlıyor. Yada okuma bittikten sonra kapak daha da anlam kazanıyor. 

Yayınevi, Hasan Ali Toptaş’ın eski kitaplarını da yeniden basarken Nuri Bilge Ceylan’ın çektiği fotoğrafları kullanıyor. Hasan Ali Toptaş’ın edebi felsefesi ile Nuri Bilge Ceylan’ın sinema ve dolayısıyla fotoğrafala olan bağını örtüştürenler çoğunlukta. 

Hasan Ali Toptaş ile Nuri Bilge Ceylan

Hasan Ali Toptaş ile Nuri Bilge Ceylan

Hasan Ali Toptaş’a bir röportajında kitap kapaklarındaki Nuri Bilge Ceylan fotoğrafları sorulduğunda şu cevabı vermişti: “Kapaklara Nuri Bilge Ceylan’ın çektiği fotoğrafları koyma fikri benden çıkmadı, aklıyla bin yaşasın, bu fikir kapak tasarımlarını yapan Füsun Turcan Elmasoğlu’ya ait. Bence çok isabetli ve anlamlı bir buluşma oldu.”

Son romanı Kuşlar Yasına Gider kapağındaki fotoğraf nerede çekildi? Nedense kazları görünce ve fotoğraftaki renklerin solgunluğuna rağmen, evin ve arabanın canlı rengi Kars’ı hatırlatıyor. Hasan Ali Toptaş, kendisine gelen bu soruya “Ben de bilmiyorum. Nuri Bilge Ceylan’ın arşivinden bir fotoğraf bu” cevabını verdi. 

ARKA KAPAKTAKİ TANITIM YAZISI

Pırıl pırıl ışıyan Türkçesiyle Hasan Ali Toptaş, Kuşlar Yasına Gider’de romancılığına yeni bir boyut katıyor: anlatmıyor, söylemiyor; nefeslendiriyor.

Kadirşinas otlarının mırıltısını, of dememenin ilmini, eldeyken kıymetini bilmenin erdemini, ömürden giden günlerin sabrını okudukça zihnimiz, gönlümüz havalanıyor.

“Babalar, alınlarımıza yazılmış yalnızlıklardır” sözü yankılanıyor kulaklarımızda.

Kuşlar Yasına Gider; atların koşması kadar doğal, kaleme iç çektirecek kadar merhametli bir roman.

“Toptaş’a yazarlık âdeta bahşedilmiştir.” ANDREW RIEMER, Sydney Morning Herald

“Zaten o yıllarda burnumuzun ucunda gezinen bir mazot kokusuydu babam, kulağımızda çınlayan uzak bir motor sesiydi ve az evvel dediğim gibi, gitti mi gelmek bilmezdi bir türlü.”

Yorum yazın...

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Wordpress Haber Teması Tasarım ve Programlama: Seçkin Talanöz