Woyzeck Açısı sezonun başarılı oyunlarından

HedoneArt Tiyatro tarafından “Woyzeck Açısı” uyarlaması Datça Tiyatro Festival katkılarıyla sahnede yerini alıyor. “Woyzeck Açısı” kaçırılmaması gereken oyunlardan….

Woyzeck Açısı sezonun başarılı oyunlarından

Alman yazar Georg Büchner’in kısacık ömrüne sığdırdığı üç oyunundan biri olan Woyzeck, Burak Han Keyif tarafından “Woyzeck Açısı” olarak uyarlandı.

Woyzeck, son yıllarda Türkiye’de en çok sahnelenen metinlerden biri. Tatbikat Sahnesi, Oyun Atölyesi, Versus, Tiyatro Terminal…

Bu sefer de HedoneArt Tiyatro tarafından “Woyzeck Açısı” uyarlaması Datça Tiyatro Festival katkılarıyla sahnede yerini alıyor. 

Woyzeck rütbesiz bir askerdir. Kazandığı para geçimini sağlamaya yeterli değildir. Geçimini sağlamak ve gayri resmî eşi Marie’ye bakabilmek için Yüzbaşı’nın ayak işlerini yapmakta ve askerî doktorun deneylerinde kobay olarak çalışmaktadır. 

Woyzeck Açısı, HedoneArt Tiyatro tarafından Datça Tiyatro Festival katkılarıyla sahnede yerini alıyor. 

Woyzeck bir emir eri,  Woyzeck bir kobay, Woyzeck aldatılan bir aşık…

Woyzeck ordu, din ve bilimin postalları altında ezilen, aşağılanan, kobay olarak kullanılan bir anti kahraman. Bu trajik hikayenin nesnesi durumundaki Woyzeck’i hayata bağlayan tek neden sevgilisi Marie’dir. Bütün bu fiziksel ve psikolojik işkencelere Marie için katlanır. 

Gücü elinde tutan üst sınıf temsilcileri subaylar ve doktorlar tarafından ezilen Woyzeck, bireyin çaresizce çırpınışının dramıdır. Gittikçe artan baskı ve işkencenin yanında, ekonomik sorunlar, alt sınıftan olmanın yarattığı yalnızlık ve çaresizlik, bütün bunların üzerine bir de Marie’nın aldatması Woyzeck’in akli dengesini kaybetmesine neden olur. 

Yönetmen Burak Han Keyif, Woyzeck’in beynine bir ayna tutuyor. Seyirci, o aynadan sahneye yansıyan fiziksel ve psikolojik işkenceler karşısında çaresizce çırpınışa tanık olur. Yönetmen, 1830’larda yazılmış bir metnin günümüz coğrafyasındaki karşılığı kim ve nedir, sorusunun cevabını seyirciye bırakıyor. Burak Han Keyif kalabalık bir ekiple çalışmış. Bu kadar çok kişinin emeğinin olduğu bir çalışma, seyircinin beklentisini yükseltiyor. 

Kanbolat Görkem Arslan, Woyzeck karakteriyle başarılı bir performans sergiliyor.

Oyuncu kadrosu genç oyunculardan oluşuyor. Grubun en tecrübeli oyuncusu Kanbolat Görkem Arslan, Woyzeck karakteriyle başarılı bir performans sergiliyor.

Doktor rölünde Furkan Özkan, yüzbaşı rolünde Cemal Çelik, Marie rölünde ise Devrim Özkan görev almış. Oyunda görev alan diğer oyuncular: Murat Göçmez, Yunus İmga, Simge Amaş, Uğurcan Güngör, Ercan Şekerci, Rojda Toka, Ayda Akkaya, Selin Seber ve Okan Can. Başarılı bir ekip çalışması görüyoruz. 

Doktor rölünde Furkan Özkan ve yüzbaşı rölünde Cemal Çelik sahne ışığı olan genç oyuncular.

Oyunun panayır sahnesinde Furkan Özkan’ın at, Cemal Çelik’in de maymun rolleri alkışı hak ediyor.

Bütün oyuncuların sahne üzerindeki dinamizmi oyunun enerjisini yüksek tutuyor. Oyuncular arasındaki uyum oyunun koreografi başarısının göstergesi.

Koreografi çok başarılı

Woyzeck Açısı uyarlamasında koreografi çok başarılı. Ekibin uyumu ve beden dilleri hikayeye hizmet eder biçimde kullanılmış. Alparslan T. Karaduman’i bu başarılı çalışmasından dolayı kutlamak isterim. Oyunun dinamizmi sahnenin her köşesine taşınıyor, ekip aynı anda nefes alıyor ve aynı anda nefes veriyor. Oyuncuların bedeninde koreografi estetik bir görsele dönüşüyor. 

Oyunun kostüm tasarımında Dilek Kaplan imzasını görüyoruz. Kaplan, siyah-beyaz tasarladığı kostümlerin renkleriyle gönderme mi yapmak istemiş? Siyah ordu, beyaz da bilimin rengi olabilir mi? Deli gömleğini çağrıştıran beyaz gömleklerin siyah kuşaklarla bağlanması görsel açıdan başarılı, hikayenin temasına hizmet ediyor. Bu yaratıcı, sahneye yakışan kostümler koreografinin grup uyumu ve grup sekronunu belirgin kılmaktadır.

Oyunda epik müzikler (Audiomachine, Sonic Symphony …) ve marşlar kullanılmış. Oyunda kullanılan müzikler bizi Woyzeck’in beyninin içinde dolaştırırken bir anda Woyzeck’in beyninden sahneye akıyoruz. Dans ediyoruz, kaçıyoruz, korkuyoruz ve sonra yeniden Woyzeck’in beynine saklanıyoruz. Müzik seçimi ve düzenlemeler başarılı oyunun ruh halini seyirciye taşıyor.

Woyzeck Açısı uyarlamasında koreografi çok başarılı.

Woyzeck Açısı’nın dekorunu Yasin Gültepe tasarlamış. Basit, hareket ettirilebilen tek parça bir dekor. Daire olarak oluşturulan bir yükselti. Bu yükselti zaman zaman oyunun odak noktasını oluştururken, zaman zaman da Woyzeck’in şizofren beynine dönüşüyor. 

Woyzeck Açısı, 30 kasım 2019’da Grand Pera Emek Sineması’nda prömiyer yaptı. (Eski Emek Sineması) Seyirci önünde oynanışının ilk gecesi tiyatroya hiç uygun olmayan ve aynı zamanda pek çok duyarlı sanatçının tepkili olduğu bir salonun seçilmesine talihsizlik diyelim.

Oyunculuklar, koreografisi, kostümler, dekor ve seçilen müziklerle (seçilen yanlış salon yüzünden ışıkları pek anlayamadık) başarılı bir çalışma.

Bu sezon izlenmesi gereken oyunların başında yer alan Woyzeck Açısı’nı kaçırmayın derim. 

ZİYARETÇİ YORUMLARI - 3 YORUM
  1. Öykü yılmaz dedi ki:

    Tebrikler 👏🏻

  2. Hasan dedi ki:

    Çok güzel tespit ve yorumlar…

  3. Arda Sevinç dedi ki:

    👏👏👏👏👏