Tırnak İçinde Hizmetçiler izlenmesi gereken oyunlardan

Muzaffer Yalçın
Marmara Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı bölümü mezunu bir edebiyat öğretmenidir. Uzun zamandır lise tiyatrosu grubu olan ŞAT ekibiyle oyun sahnelemektedir.

Tırnak İçindeki Hizmetçiler, bu sezon izlenmesi gereken iyi oyunlardan… Oyuncuları, dekoru, kıyafetleri ve sahne enerjisi ile yüksek tempolu bir oyunu size de tavsiye ediyorum.

Tiyatro Hemhal’ın Tırnak İçinde Hizmetçiler oyununu ikinci kez izledim. İyiki iki kez izlemişim.

Tırnak İçinde Hizmetçiler, Jean Genet’in “Hizmetçiler” oyunundan bir uyarlama. Hakan Emre Ünal’ın uyarladığı ve yönettiği oyunda Nezaket Erden ve Pınar Güntürkün rol alıyor.

Tırnak İçinde Hizmetçiler sezonun izlenesi oyunlarından.

Jean Genet, “Hizmetçiler’i” 1933’te Fransa’da gerçekleşen “Papin Kardeşler Olayı” olarak bilinen, hizmetçi olarak çalıştırıldıkları evin hanımını öldüren iki kız kardeşin gerçek hikayesinden esinlenerek kaleme aldığı bir oyun.

Genet, “Hizmetçiler” oyununu karşıtlıklar üzerine inşa etmiş. Köle – efendi, ölüm – yaşam, suçlu – masum, zengin – fakir karşıtlıkları kurgu – gerçek karşıtlığıyla anlatılıyor. Oyun İçinde oyun.  

Hizmetçiler oyununun kahramanları Solange ve Claire işçi sınıfını temsil ederler.   Solange ve Claire sınıf atlama yolunun evin hanımını öldürmekten geçtiğine inanıyorlar. Kölelikten sahipliğe geçme arzusu, bütün gün evin hanımını nasıl öldüreceklerinin provalarını yapmakla geçer.

Nezaket Erden ve Pınar Güntürkün performanslarıyla dikkat çekiyorlar.

Tırnak İçinde Hizmetçiler oyunu kurgu – gerçek karşıtlığında dolaşırken, inanılmaz güzel bir geçişle İpek ve Bahar’ın hikayesinin İçinde buluyor seyirci kendini. İpek ve Bahar’ın hayatına baktığımızda onlarda günümüz Türkiye’sinin tiyatro hizmetçileri.

Yönetmen Hakan Emre Ünal’ın ve dramaturg Ayşe Draz’ın başarılı uyarlaması seyirciyi Solange ve Claire’nin sınıf atlama mücadelesinden, İpek ve Bahar’ın oyuncu olarak varolma mücadelesine taşıyor.

İpek ve Bahar tiyatroya hiç gitmeyen, oyunculuğu sadece dizilerde oynamak sanan ailelerin asi çocukları. Hani şu mühendis, avukat, doktor olmayı seçmemiş, ailelerine karşı koymayı becerebilmiş kirli çocuklardan. Son günlerin moda sözüyle hayallerinin peşinden koşan tipler.

İpek ve Bahar’ın hikayesinde tiyatro oyunculuğunun zorluğu, dizi oyunculuğunun cazibesi, ailelerin çocuklarından star beklentisi, insanlarının birbirine tahammülü, bir oyunu sahnelenmenin sancılı sürecine tanık oluruz. Solange Claire’den farklı değildir yaşamları. İpek ve Bahar’ın efendileri de arkadaşları Yıldız ve iktidarı temsil eden anneleridir.

Tırnak İçinde Hizmetçiler’i bu sezon yeniden izledim. İyi ki yeniden izlemişim. İlk izlediğimde kafamda bazı sorular oluşmuştu. İpek ve Bahar dizi oyuncusu mu olamak istiyorlar yoksa tiyatro mu yapmak? Oyun üzerinde yapılan bazı değişiklikler oyunun ne söylemek istediğini daha anlaşılır kılmış. İkinci izlediğimde oyundan daha çok keyif aldım.

Oyunun başarısı iyi bir uyarlamanın yanında, oyunculukların da çok başarılı olmasından kaynaklanıyor.

Nezaket Erden ve Pınar Güntürkün performanslarıyla üst düzeyde

Nezaket Erden ve Pınar Güntürkün’ün  performansları üst düzeyde.

Nezaket Erden’in Latife Tekin’in romanından uyarlanan Sevgili Arsız Ölüm – Dirmit oyunundaki başarısı bu oyundaki performansını merak ettiriyordu. Görüyoruz ki yepyeni bir karekterle karşımıza çıkan oyuncu, seyirciyi bu defa bambaşka bir yerden yakalıyor. Dirmit’deki başarının tesadüf olmadığını ispatlıyor. Claire ve İpek karakterleriyle oyunu soluksuz izlememizi sağlıyor.

Pınar Güntürkün’ü ilk kez izledim ve çok beğendim. Solange ve Bahar karakterleriyle karşımıza çıkıyor. Oyunun enerjisini bir an bile elinden bırakmıyor.

İki oyuncu da çok başarılı. Oyunun temposunu sahnenin her köşesine taşımayı  biliyorlar.

Oyuncular sahnenin her santimini kullanırken, hareket tasarımı çok başarılı. Macar dansçı Laban, Hareketi dünyayla bağlantı kurma biçimimiz diye tanımlar. İpek ve Bahar’ın hayat karşısındaki çıkmazları birbirine uyguladıkları şiddetle ortaya çıkar. Birbirlerine olan sevgilerini ve iletişimlerini belirli temaslarla ve hareketlerle sağlıyorlar. Bu şiddet ve dans hareketleri sahnenin her yerine yayılıyor. Burada oyunun hareket tasarımcısı Gizem Bilgin’i ve sahne tasarımını yapan Nursel Demirbaş’ı kutlamak gerekir.

Kostümler, oyuncuların statüsünü belirleyen en önemli unsur. Renk ve kumaş seçimi hem oyuncuların sınıfsal konumunu belirliyor hem de ruh hallerini yansıtıyor. İpek, Bahar, Solange ve Claire’nin kostümlerinde siyah renk kullanılırken, Evin Hanımı ve Yıldız’ın kostümleri kırmızı başta olmak üzere bütün renklerden oluşuyor. Bu da Sanem Gençalp’in başarısı.

Tırnak İçinde Hizmetçiler temposu yüksek, enerjisi seyirciye geçen, üzerinde iyi çalışılmış, oyun İçinde bir oyun. Oyun, seyirciyi yer yer şaşırtıyor, yer yer güldürüyor, yer yer de hüzünlendiriyor. Sahnede iki kişi var ama biz sahnede iki kişiden çok daha fazla oyuncu olduğunu hissediyoruz. Metnin izleyiciye göstermek istediği başarıyla kotarılmış.

Bu sezon izlenmesi gereken oyunların başında yer alan “Tırnak İçinde Hizmetçiler’ı” kaçırmayın derim.

YAZARIN SON YAZILARI
ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.